Den 24. januar omkring kl.17 blev proppen skudt i vejret på vores medbragte Champagne og der blev skålet i bobler, for at fejre at vi nu var halvvejs på vores færd over Atlanten dvs. vi lå halvvejs på den korteste distance målt fra Gran Canaria til Saint Lucia. Vi endte dog til slut på 3177 NM, hvilket svare til 5883 km hvilket er noget mere end de 4923km som den korteste distance er. Men de ekstra kilomeret skyldes vores lille afstikker ned forbi Cap Verde øerne. Men halvvejs var vi den 24. januar og det blev fejret.
Den 24. januar blev der vasket tøj på badeplatformen og alt imens tøjret tørrede i vinden var vi tre der hoppede ud i bølgen blå og hang efter båden, hvilket var en speciel oplevelse…ikke så meget fordi det var efter en båd her midt på Atlanten, men mere på grund af at der var 5000m vand under en og tanken om hvad der måtte ligge og lure dernede i dybet. Dog var det ikke kun hvad der lå under vandet der kunne skræmme en men også hvad der flød på overfladen. Flere gange undervejs blev der observeret The Portuguese Man O’War (Portugisisk Orlogsmand), der flyder i overfladen og har giftige brændetråde under sig. Heldigvis var ingen af os i vandet da de flød forbi.
Flyvefisk fik vi til gengæld lov at hilse på op til flere gange, hvor de i deres færd forvildede sig op på dækket af båden og lå og sprællede. Det var dog mest om natten af de hoppede ombord, givet vis fordi de så ikke kunne se båden. Det var da også midt på natten at jeg midt i en lur…ja ja jeg sov på min vagt, men vi var altså to på vagt af gangen. Men det var altså midt i min lur at jeg blev vækket af en sød lille flyvefisk der fløj lige ind i nakken på mig, skal vi sige et alternativ vækkeur. Nå men jeg kom på benene, fandt den lille fyr der fik en omgang skældud og blev så kastet tilbage i havet. Resten af vagten kunne jeg så nyde duften af Eau de fisk og fjerne alle de skæld den lille fyr havde efterladt.
Selvom det halvvejs på turen havde svundet godt i provianten havde vi nu stadig rigeligt at leve af, dog var der nu ikke mere flere forskellige ingredienser at vælge imellem. Vores gulerødder og agurker “døde” hurtigt i varmen, hvor imod kartoflerne, appelsiner og æbler holdt forholdsvis længe, men her halvvejs over havet var det slut med frisk frugt og grønt. Så når der skulle “trylles” i kabyssen skulle man så være lidt kreativ med det vi havde på lager, til vores held fik vi jo stort set hver anden dag frisk fisk ombord.
Men eks. madlavning kunne jo ikke undgå at producere en hel del affald. Selvom vi inden afgang havde skilt os af med alt overflødig emballage (hvilket der var meget af) så fik vi daglig en masse affald i form af eksempelvis plast, papir og dåser. ARC organisationen havde pålagt os at bringe alt vores affald med i land, så ikke noget med at ligge det ud på “den blå hylde” (læs: smide det i havet). Vi gjorde dog det at vi klippede det meste af vores affald i små stykker og proppede det ned i de plastdunke som vi havde haft drikkevand i. På den måde kom det ikke til at lugte i varmen, da vi kunne skrue låget på + vigtigst af alt så blev det komprimeret voldsomt og fyldte derfor næsten ingenting. Vi endte faktisk med kun at have så lidt affald med i land at det snildt kunne være i en lille trillebøre (uden top på).
Leave a Reply