Ok jeg må nok hellere komme med en advarsel om at dette indlægs indehold nok kun er interessant for personer med en vis interesse for flyvemaskiner, så er du advaret.
Men grunden til at jeg har valgt at gøre stop her i Dayton, Ohio er af den simple grund at det Amerikanske flyvevåben har deres museum her, hvor de har udstillet fly helt tilbage fra 1909 med The Wright Military Flyer og hele vejen op til i dag, med den avancerede Lockheed Martin F-22 Raptor, som jeg faktisk fik fornøjelsen af at se og ikke mindst høre tilbage i 2022 da jeg var til Reno Air Race i Reno, Nevada.
Men her i skoven på campingpladsen startede dagen kl.07 og efter morgenmaden trillede jeg langsomt ind mod museet som åbnede kl.9. Jeg tænkte at det var med at være der tidlig for at kunne nå igennem hele deres samling. Det vidste sig at være en klog beslutning, da jeg lige akurat nåede at kommen igennem alle 4 haller, da det blev sagt i højtalerne at de lukkede om 30 minutter. Det blev til knap 8 timer hvor jeg traskede rundt og kikkede på det ene mere fantastiske fly efter det andet. En stor oplevelse var uden tvivl deres North American XB-70 Valkyrie, der er det eneste tilbageværende eksemplar. Søsterflyet led en trist skæbne da det styrtede ned under en reklame foto flyvetur i juni 1966 (se en lille film om styrtet her)
Af andre bemærkelsesværdige fly kan nævnes The Memphis Belle, et B-17F bombefly fra Anden Verdenskrig der gennemførte 25 missioner og derfor kunne vende hjem til USA. Jeg var lidt vild med deres UFO lignende VZ-9 Avrocar, der vidst ikke blev til meget andet end testflyvninger.
Så var der selvfølgelig min store favorit, SR-71 Black Bird overvågningsflyet men også B-1 Lancer bombeflyet og det imponerende B-2 Spirit stealth bombefly med sin ligeså imponerende kostpris på ca.13,5 millarder dkr….hold da fast man kan få mange lakridspiber for de penge.
Det var dog et af de lidt mindre fly jeg var mest imporeret over at se. Tilbage i 2008 var jeg så heldig at få en flyvetur i en North American P-51 Mustang og siden dengang har flyet været min absolutte favorit. Så jeg havde selvfølgelig godt læst at der kort efter 2. verdenskrig blev lavet en Twin Mustang, altså hvor man valgte at koble 2 fly sammen til ét. Jeg var ikke klar over at museet havde sådan en (de havde faktisk to), så det var virkelig en stor oplevelse at se den med egne øjne.
Nå men vel tilbage i min camp, tager jeg endnu en nat i mit dejlige telt inden jeg i morgen køre nordpå, op til Detroit, Michigan og rygtet siger at der nok vil komme to stater mere på min liste, men vi får se 🙂
Leave a Reply