Igen blev klokken omkring 9 før vi tog dagens første rotag. Sluserne i Göta kanal systemet åbner kl.9 og med udsigt til omkring 16 sluser i løbet af dagen, tænkte vi at det var med at komme tidligt afsted. Men dagen skulle vise sig at være fyldt med forhindringer der i sidste ende førte til at dagens distance kun blev på sølle 19 kilometer.
Første forhindring ramte vi i Toreboda, hvor vi skulle vente på en jernbanebro som skulle åbne så vi kunne komme videre. Men selvom uret ved broen fortalte os at der var 15 minutter til at den ville gå op, vil jeg tro vi fik lov at vente i 45 minutter. Anden forhindring på vores videre færd fik vi ved dagens første sluse i Hajstorp, små 11 kilometer nede ad åen. Her kostede en lille misforståelse, imellem os og den søde sluse-prinsesse der styrede slusen, os 90 minutter. Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget, for så var der tid til at se nærmere på det lille lokale museum med tilhørende salg af håndflids produkter + at der var tid til en sluse-is som vi spiste alt imens vores faretøj blev inspiceret af flere af de lokale, ja selv de bevingede af slagsen kunne ikke dy sig for at se nærmere på den flotte båd.
Videre gik det, efterhånden noget forsinket og efter blot 10 sluser og som skrevet før blot 19 kilometer var dagen ved at gå på hæld og vi måtte stoppe for natten i byen Lyrestad, hvor der var en skøn gæstehavn samt ikke mindst et spændende pizzaria som vi jo selvfølgelig måtte frekventere.
Leave a Reply